گردشگران خارجی از قنات جهانی قصبه گناباد بازدید کردند+عکس 

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: ۲۷ گردشگر از کشورهای خارجی از قنات قصبه به عنوان اثر ثبت شده استان خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو بازدید کردند.
کد خبر: ۹۵۵۳۴۰۷
|
۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰

گردشگران خارجی از قنات جهانی قصبه گناباد بازدید کردند+عکس به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از گناباد، حمید رضا محمودی قوژدی افزود: این گردشگران از کشورهای آلمان، ایتالیا، سوییس و بلاروس با تعدادی کمپر و ونهای مسافرتی به شهرستان گناباد سفر و از جاذبه تاریخی قنات تاریخی قصبه این شهرستان بازدید کردند و از نزدیک با آن آشنا شدند.

  وی ادامه داد: این گردشگران خارجی در ادامه سفر خود به کشورمان بعد از بازدید از قنات جهانی قصبه گناباد این شهرستان را به مقصد استان خراسان جنوبی ترک کردند. 

قنات جهانی قصبه گناباد با سابقه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سال به عنوان قدیمی و عظیم‌ترین قنات کشور و یکی از شاهکارهای تاریخ تمدن بشر در تامین آب، به عنوان چشم انداز توسعه گردشگری در جنوب خراسان رضوی، چشم به راه گردشگران و مسافران است. 

قنات قصبه گناباد شاهکاری از پیوند هنر، دانش، فناوری و مدیریت منابع آب است که مهمترین شاخصه آن عمق مادر چاه، فناوری حفر قنات و نیز شیوه بهره برداری آب است که آن را به یکی از جاذبه های تاریخی و مهندسی جهان تبدیل کرده است. 

از مجموع ۲۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده در گناباد ۱۴۸ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که در این میان قنات جهانی قصبه از جایگاه خاص و ممتازی برخوردار است. 

قنات قصبه، بنایی تاریخی، گردشگری و مفید برای کشاورزی است که در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۲۹۶۳ در فهرست آثار ملی و در سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده است.

  این قنات از ۲ رشته اصلی و ۶ شاخه فرعی تشکیل شده‌ و مادرچاه آن در دامنه شمالی "سیاه کوه" و مظهر کنونی قنات در جنوب محله معروف به "قصبه شهر" (کوی شرقی) قرار دارد.  طول این قنات بیش از ۳۳ کیلومتر است و عمق مادرچاه اصلی در انتهای رشته "دولاب نو" با توجه به شیب زمین حدود ۳۰۰ متر و میزان آبدهی آن بیش از ۱۳۰ لیتر در ثانیه ‌است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها